15 nov, 2012

”Skammen dödar” – En kväll om Ted Gärdestad: livet och musiken

2012-11-15T22:47:00+02:002012-11-15|

För en vecka sedan, onsdagen den 7 november, kom Kenneth Gärdestad till Dalheimers Hus för att tala om sin bror Ted. Föredraget anordnades av ÅSS Göteborg och inleddes med en kort presentation av föreningens verksamhet. Nära 150 åhörare hade tagit sig till lokalen för att höra Kenneth berätta.

Kenneth började sitt föredrag med följande ord: ”Det jag nu kommer att berätta om skulle aldrig Ted ha velat att jag gjorde.” Han berättade sedan om sin bror och visade bilder, bl.a. från Teds barndom. De tidiga bilderna visade en glad kille med ljust hår och fräknar, något som Ted blev mobbad för. Ett sätt att få utlopp för sina känslor blev att skapa musik.

Ted visade sig tidigt ha musikalisk begåvning. Han var även en mycket skicklig tennisspelare. 1972 förlorade han finalen i Junior-SM mot ingen mindre än Björn Borg. Men det var till sist musiken han valde att satsa på. Han komponerade låtar som Kenneth skrev text till och de båda fick skivkontrakt. Ted började turnera och medverkade flera gånger i melodifestivalen, vilken han vann 1979 med Satellit.

Under 1980-talet bodde Kenneth i USA, ovetandes om att hans bror höll på att bli alltmer sjuk och även var offer för illasinnade rykten hemma i Sverige. När Kenneth flyttade hem till Sverige var Ted mycket sjuk. Han hörde ofta röster dygnet runt och Kenneth lärde sig att inte ifrågasätta något av det hans bror sade, gjorde och upplevde, hur irrationellt det än tedde sig. Trots att Ted uppenbarligen själv led, fick medicinsk behandling och vid ett flertal gånger fick hämtas av polis (vilket var det enda alternativ Teds anhöriga hade när de var som mest oroliga för honom), erkände han aldrig för någon att han var sjuk.

”Oron och skammen var så total och en sådan skam dödar till slut. Och det var ju vad som hände – Ted tog sitt liv samma dag som han fick sin diagnos, schizofreni, eller erkände den för sig själv. Den orkade han inte leva med.” Ted Gärdestad tog sitt liv den 22 juni 1997, blott 41 år gammal.

Trots kvällens delvis mycket tunga ämne fick publiken även tillfälle att skratta. Som avslutning berättade Kenneth om hur någon som hört Ted tala förfasat sig över hur förvirrad han varit och vilka vanföreställningar han verkat lida av. ”Han påstod till och med att han spelat tennis mot Björn Borg…”

Jag hade den stora äran att få medverka under kvällens föredrag genom att med sång och gitarr framföra några av de låtar Kenneth och Ted skrev tillsammans. De låtar jag valt att tolka var Jag vill ha en egen måne, Himlen är oskyldigt blå, Betlehem och I den stora sorgens famn. Det var ett uppskattat inslag som jag hoppas gav ytterligare en dimension till Kenneths starka berättelse.

Kenneth Gärdestad väljer att berätta om sin bror för att förhoppningsvis bryta skammen och tystnaden kring psykisk ohälsa. Han gör det även för sin egen skull, för att bearbeta sin förlust och för att få sin bror att leva längre. Efter att ha fått ta del av Kenneths berättelse är jag säker på att hans ambitioner infrias. Det är oerhört viktigt att våga prata om psykisk ohälsa och dess konsekvenser. Teds minne lever verkligen vidare och den musik de två bröderna skapade är en ovärderlig del av den svenska musikskatten.

// Vimbai Chivungu, ÅSS Göteborg
27 sep, 2012

Fler fotopromenader? Upprop!

2012-09-27T20:22:00+02:002012-09-27|

Det var regnigt och det kom inte så många till dagens fotopromenad. Vi tre som kom tyckte dock det var roligt och en bra idé. Se vår händelse på Google Plus om du vill titta på några bilder från dagens promenad. Temat var ”rörelse”.

Photo_2Photo_1Photo

Någon skrev och undrade om vi kunde ha fotopromenader vid andra tillfällen, till exempel lördagar. Det här blogginlägget är ett upprop till dig som är medlem i ÅSS Göteborg – eller som är nyfiken och kan bli det i framtiden – och vill delta på fotopromenader. Svara med en kommentar, skicka ett meddelande via Facebook, Google Plus eller skriv ett mejl (se angestgoteborg.se). Blir vi bara några stycken ordnar vi en fotogrupp! 

Sista promenaden?

Den andra och sista fotopromenaden i höst ska enligt programmet vara 25 oktober kl 17.30. Med tanke på att det mörknar tidigare och tidigare tycker jag vi träffas när öppet hus börjar 17.00 och går ut med en gång. Då har vi cirka en timme på oss innan solen går ner. Temat den gången är ”höst”.

26 sep, 2012

Ny Psykiatriportal

2012-09-26T10:54:00+02:002012-09-26|

Vad för psykiatriinformation efterfrågar du ? Och om denna information fanns tillgänglig på en hemsida, hur skulle du vilja att den presenteras ?

Ja, det är en av många frågor som nu är aktuella när hemsidan 1177.se vill göra en lättillgängligare regional sida där psykiatrin får stå mer i fokus. I huvudsak är ämnet ”vård” men kan även gälla angränsande områden. Intresset av att intervjua någon person som vill berätta (anonymt givetvis om önskas) om sin levnadssituation och presentera detta på hemsidan är ytterligare ett förslag . Eller om någon vill skriva något om sig själv som kan vara av intresse för andra. Hur patienter söker information om psykiatri är en annan fråga av intresse.

Så, skriv gärna ner era tankar och funderingar om detta här så vidarebefordrar vi denna information.

Calle Falksten

20 sep, 2012

Psykradikala gruppen

2012-09-20T11:40:00+02:002012-09-20|

Header

 

”Hur kan vi vara radikala utifrån att vi inte är psykiskt normala? Och hur kan vi förhålla oss radikalt till det psykiska ? ”

Ja, så lyder programförklaringen för sammanslutningen ” den psykradikala gruppen” som sedan ett tag tillbaka finns i Göteborg och Stockholm. Den psykradikala gruppen vill jobba aktivt för att förändra den psykvård som erbjuds och hitta mötesplatser utanför psykiatrin;  http://www.goteborgsfria.nu/artikel/91475.

På deras hemsida – www.psykradikalagbg.n.nu/lankar kan ni gå in och läsa mer om deras verksamhet. Det finns även en blogg där gruppen skriver om upplevelser av psykvård och hälsa ; http://psykradikala.blogspot.se/ Calle Falksten

 

13 sep, 2012

Ångestparaden 2012

2012-09-13T15:16:00+02:002012-09-13|

Ss_paraden

 

För andra året i rad arrangerade man i tisdags den 11 september en ångestparad i Stockholm mot psykisk ohälsa och ångest. Förutom paraden anordnades det under en heldag evenemang med bland annat läkare, författare och musiker.

 På Studio ett i P1 kan ni höra ett inslag direkt från paraden och intervjuer med dom deltagande ;http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5266189. På Fountain houses hemsida – fountainhouse.se – i Stockholm kommer man snart lägga upp bilder, artiklar och filmklipp från paraden.

I Göteborg har vi ännu inte anordnat någon ångestparad. Om vi skulle göra det, tycker ni att det är en bra ide ? Eller hur skulle ni vilja att man uppmärksammar ångest och psykisk ohälsa?

 

Calle Falksten

 

10 sep, 2012

Suicidpreventiva dagen 2012

2012-09-10T12:41:00+02:002012-09-10|

Vi uppmärksammar suicidpreventiva dagen genom att tipsa om en engelsk video. http://vimeo.com/49023430

Det är en tänkvärd film om psykisk ohälsa och suicidtankar. Den för fram tre viktiga punkter:

1. Vem som helst kan få självmordstankar. 
2. Det finns alltid hopp.  
3. Det finns alltid hjälp.  

Mer information om Suicidpreventiva dagen, 10 september 2012: 
http://www.suicidprev.com/assets/files/pdf/suicidprevention2012.pdf 

ÅSS Göteborgs jourtelefon 
031-13 70 91

Någon Att Tala Med 
http://natm.se/

Suicidprevention Väst 
http://suicidprev.com

29 aug, 2012

Skolstart !

2012-08-29T10:15:00+02:002012-08-29|

When_to_start_school_476x29

 

””måndag ringer, ge mig styrka att stå valde fel till gymnasiet men det får gå”” Bob Hund

 

 

 

Skolstart. Smaka på ordet. Hur känns det? Själv grips jag av de bitterljuvaste av känslor när jag tar ordet i min mun. Från första handuppräckningen i lågstadiet till närvarorapporten på Ky utbildningen x antalet år senare så bär skolstarten med sig något alldeles speciellt. Som i ett vibrerande Kodak moment centreras livets alla känslor. Förhoppning. Pirr. Ångest. Någonting läggs till. Någonting tas bort. Någonting börjar ta form. När jag nu runtom i staden ser nykläckta kullar av gymnasieelever och Chalmerselever de sista skälvande dagarna av augusti så spelas mina årliga skolstartskänslor upp innanför ögonlocken. Att börja skolan, eller att gå i skolan för den delen, kan ju vara alldeles, alldeles underbart. Eller, som vi vet, en tid då det där med ångest börjar bli ett problem. Social fobi debuterar exempelvis för många när man börjar i Högstadiet. En tid då steget från barndom till vuxen börjar stakas ut. En tid då man för första gången ska hålla föredrag på riktigt inför för klassen. Social fobi är idag en av de stora folksjukdomarna i Sverige. Att våga tala inför grupp är ett handikapp för många Svenskar. I ett år har ÅSS självhjälpsgrupp ””våga tala”” vilat. I oktober beräknar vi på ÅSS – för mer info se ÅSS kommande höstprogram – att ”våga tala” gruppen som just vänder sig till dig med social fobi ska starta. Välkomna då med anmälningar.  Calle Falksten

 

 

20 aug, 2012

”TED”

2012-08-20T15:44:00+02:002012-08-20|

Ted-grdestad_37746576
Den 7 november kan vi här på ÅSS stolt presentera Kenneth Gärdestad som kommer till Dalheimers Hus i Göteborg för att hålla en föreläsning för ÅSS . Under rubriken ”Ted Gärdestad – livet och musiken” kommer Kenneth Gärdestad prata om sin bror Ted, psykisk sjukdom och vilket pris den kan innebära för en familj och dess omgivning. Lägger ni dessutom till framförandet av Teds sånger så har ni en stor anledning till att ringa in onsdagskvällen den 7 november i era almanackor ; http://www.youtube.com/watch?v=0X8nor38Awo
8 aug, 2012

Ågrens Tryckeri

2012-08-08T15:28:00+02:002012-08-08|

1428170

Visste ni förresten att ÅSS medlemstidning – nytt nummer i slutet på september – trycks av Ågrens Tryckeri ? ( Agrenhuset.se) Så kan det gå.

Calle Falksten

Till toppen