Fler fotopromenader? Upprop!
Det var regnigt och det kom inte så många till dagens fotopromenad. Vi tre som kom tyckte dock det var roligt och en bra idé. Se vår händelse på Google Plus om du vill titta på några bilder från dagens promenad. Temat var ”rörelse”.
Någon skrev och undrade om vi kunde ha fotopromenader vid andra tillfällen, till exempel lördagar. Det här blogginlägget är ett upprop till dig som är medlem i ÅSS Göteborg – eller som är nyfiken och kan bli det i framtiden – och vill delta på fotopromenader. Svara med en kommentar, skicka ett meddelande via Facebook, Google Plus eller skriv ett mejl (se angestgoteborg.se). Blir vi bara några stycken ordnar vi en fotogrupp!
Sista promenaden?
Den andra och sista fotopromenaden i höst ska enligt programmet vara 25 oktober kl 17.30. Med tanke på att det mörknar tidigare och tidigare tycker jag vi träffas när öppet hus börjar 17.00 och går ut med en gång. Då har vi cirka en timme på oss innan solen går ner. Temat den gången är ”höst”.
Ny Psykiatriportal
Psykiatrin i Göteborg monteras ned
Två psykologer protesterar i en debattartikel mot nedrustningen av psykiatrin i Göteborg. De menar att det sker en nedmontering i strid med vårdöverenskommelsen 2013. Vid ångestsyndrom och depression ska förstahandsvalet vara psykologiskt behandling, nu blir det medicinering istället.
GP 2012-09-23: Stoppa nedmonteringen av psykiatrin i Göteborg.
Psykradikala gruppen
Ja, så lyder programförklaringen för sammanslutningen ” den psykradikala gruppen” som sedan ett tag tillbaka finns i Göteborg och Stockholm. Den psykradikala gruppen vill jobba aktivt för att förändra den psykvård som erbjuds och hitta mötesplatser utanför psykiatrin; http://www.goteborgsfria.nu/artikel/91475.
På deras hemsida – www.psykradikalagbg.n.nu/lankar kan ni gå in och läsa mer om deras verksamhet. Det finns även en blogg där gruppen skriver om upplevelser av psykvård och hälsa ; http://psykradikala.blogspot.se/ Calle Falksten
Ångestparaden 2012
För andra året i rad arrangerade man i tisdags den 11 september en ångestparad i Stockholm mot psykisk ohälsa och ångest. Förutom paraden anordnades det under en heldag evenemang med bland annat läkare, författare och musiker.
På Studio ett i P1 kan ni höra ett inslag direkt från paraden och intervjuer med dom deltagande ;http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5266189. På Fountain houses hemsida – fountainhouse.se – i Stockholm kommer man snart lägga upp bilder, artiklar och filmklipp från paraden.
I Göteborg har vi ännu inte anordnat någon ångestparad. Om vi skulle göra det, tycker ni att det är en bra ide ? Eller hur skulle ni vilja att man uppmärksammar ångest och psykisk ohälsa?
Calle Falksten
Suicidpreventiva dagen 2012
Vi uppmärksammar suicidpreventiva dagen genom att tipsa om en engelsk video. http://vimeo.com/49023430
Det är en tänkvärd film om psykisk ohälsa och suicidtankar. Den för fram tre viktiga punkter:
1. Vem som helst kan få självmordstankar.
2. Det finns alltid hopp.
3. Det finns alltid hjälp.
Mer information om Suicidpreventiva dagen, 10 september 2012:
http://www.suicidprev.com/assets/files/pdf/suicidprevention2012.pdf
ÅSS Göteborgs jourtelefon
031-13 70 91
Någon Att Tala Med
http://natm.se/
Suicidprevention Väst
http://suicidprev.com
Skolstart !

””måndag ringer, ge mig styrka att stå valde fel till gymnasiet men det får gå”” Bob Hund
Skolstart. Smaka på ordet. Hur känns det? Själv grips jag av de bitterljuvaste av känslor när jag tar ordet i min mun. Från första handuppräckningen i lågstadiet till närvarorapporten på Ky utbildningen x antalet år senare så bär skolstarten med sig något alldeles speciellt. Som i ett vibrerande Kodak moment centreras livets alla känslor. Förhoppning. Pirr. Ångest. Någonting läggs till. Någonting tas bort. Någonting börjar ta form. När jag nu runtom i staden ser nykläckta kullar av gymnasieelever och Chalmerselever de sista skälvande dagarna av augusti så spelas mina årliga skolstartskänslor upp innanför ögonlocken. Att börja skolan, eller att gå i skolan för den delen, kan ju vara alldeles, alldeles underbart. Eller, som vi vet, en tid då det där med ångest börjar bli ett problem. Social fobi debuterar exempelvis för många när man börjar i Högstadiet. En tid då steget från barndom till vuxen börjar stakas ut. En tid då man för första gången ska hålla föredrag på riktigt inför för klassen. Social fobi är idag en av de stora folksjukdomarna i Sverige. Att våga tala inför grupp är ett handikapp för många Svenskar. I ett år har ÅSS självhjälpsgrupp ””våga tala”” vilat. I oktober beräknar vi på ÅSS – för mer info se ÅSS kommande höstprogram – att ”våga tala” gruppen som just vänder sig till dig med social fobi ska starta. Välkomna då med anmälningar. Calle Falksten
”TED”

Ågrens Tryckeri








