11 mar, 2013

Ny nätsida om psykisk hälsa

2013-03-11T15:29:00+02:002013-03-11|

Äntligen börjar det kännas som att våren är på väg. Det är ljust längre om dagarna och på morgonen vaknar man allt oftare till strålande sol och blå himmel. Om man har mycket att kämpa med kanske inte vädret gör så mycket till eller från, men kanske kan ljuset göra dagarna något lättare att bära åtminstone.

Västra Götalandsregionens informationssida 1177.se har nyligen lagt ut ett nytt temaområde om psykisk hälsa. Där har de bland annat samlat information, råd och olika människors berättelser om erfarenheter av exempelvis ångest.

För ett bildspel just om ångest, och dess olika ansikten, klicka här.

Det finns också möjlighet att ställa frågor till psykologer och socionomer via ovanstående länk, och du kan vara anonym om du vill.

20 feb, 2013

En hjälpande hand

2013-02-20T17:12:00+02:002013-02-20|

1354652752_5559_helpinghand

Svenska Ångestsyndromsällskapet har numera en chatt där du anonymt kan skriva av dig om dina tankar och känslor, och få svar av en stödperson. De som sitter i chatten har själva erfarenhet av att leva med och hantera svår ångest av olika slag.

Chatten erbjuder en möjlighet att kunna skriva av sig om sådant som tynger, och få tröst, kraft och kanske några goda råd på vägen. Chattens öppettider är onsdagar och söndagar kl. 20-22 och den nås via Riksförbundet ÅSS hemsida.

13 feb, 2013

”Oslo 31 augusti” – en film som berör

2013-02-13T14:53:00+02:002013-02-13|

Oslo2

Jag har vid det här laget tappat räkningen på hur många gånger jag sett den här filmen. Första gången jag såg den var i alla fall under Kulturkalaset 2011. Jag visste egentligen ingenting om filmen på förhand, men det blev en minst sagt stark upplevelse.

”Oslo 31 augusti” är den norske regissören Joachim Triers andra film. Handlingen kretsar kring 34-årige Anders (briljant spelad av Anders Danielsen Lie), som när det hela börjar inte mår särskilt bra, milt uttryckt.  Men i nästa stund vet man inte riktigt. Och så kommer det att vara filmen igenom – ovisst, precis så som livet och tillvaron kan vara. Anders kan verka någorlunda stabil och lugn en stund, till och med glad, och i nästa stund är det nattsvart mörker igen. Tvära kast som jag kan känna igen mig i.

Just den här dagen har Anders permission från det behandlingshem han snart ska bli utskriven från. Där har han genomgått rehabilitering för sitt tidigare alkohol- och drogmissbruk. Han lämnar landsbygden och återvänder in i storstaden, Oslo. Det är den 31 augusti, kanske sommarens sista dag. Imorgon stängs stadens utomhusbassänger och efter det väntar en högst osäker framtid.

Anders söker upp gamla vänner och bekanta i stan som alla reagerar på hans återkomst på olika sätt. Det kanske starkaste mötet är det första, med nära vännen Thomas. Den senare har hunnit bilda familj och tar emot Anders i sin stökiga men flotta lägenhet, med fru och barn, heltidsjobb och rutig skjorta. De båda vännerna kunde till det yttre inte ha mer olika förutsättningar. Ändå möts de i värme och något slags samförstånd, även om vännen bitvis kämpar för att förstå sig på Anders.

Under resten av dygnet kastas Anders mellan två ytterligheter. På den ena finns någon slags framtidstro, små glimtar av ren glädje, fina möten och gemenskap. På den andra trängs självmordstankar, starka impulser att falla tillbaka i gamla drogvanor och en känsla av att inifrån en bubbla betrakta resten av världen på avstånd.

I Anders kan jag finna många beröringspunkter med ångestdrabbade som exempelvis tampas med låg självkänsla, utanförskap och lång frånvaro från arbetsmarknaden. Eller vad sägs om en arbetsintervju där man tvingas förklara varför de senaste åren i ens CV gapar blankt, och ställs inför valet att ljuga eller säga den hårda sanningen? Denna situation ställs Anders inför och det gör ont att se honom våndas. Samtidigt upprörs jag över och nästan äcklas av den glättiga, prestationsinriktade och ytliga karriärvärld som intervjuaren representerar…

Trots sitt tunga tema är den här filmen även full av skratt, ljus och träffsäker humor. Det, tillsammans med dess realistiska känsla och fantastiska skådespel, gör den i mitt tycke till ett mästerverk.

Vimbai

4 feb, 2013

Kan inte saker ibland bara få vara?

2013-02-04T18:06:00+02:002013-02-04|

2009_0820_ss_brain

Jag tänker på hur oerhört gärna våra hjärnor vill sätta etiketter på saker, dela in dem i fack för att känna att vi har koll på dem. Och det är väl i och för sig en himla tur att våra hjärnor kan bearbeta så mycket information och sortera alla intryck på något sätt. Men förlitar vi oss inte lite för mycket på det där ibland? Tro inte på allt du tänker, har någon sagt. Och jag tror att det kan vara väldigt nyttigt att försöka se att man inte fullt ut är vare sig det man tänker eller det man känner.

Att man inte ska köpa allt som huvudet och kroppen säger till en, utan vara lite självkritisk, men att det inte betyder att man ska sluta lyssna och känna. Ingen mår bra av att ignorera sina egna upplevelser, impulser, förnimmelser och inre röster. Däremot tror jag att man kan må bra av att ibland sänka volymen en aning, och låta allt det där som pågår inuti få finnas men utan att ge det all sin uppmärksamhet och sin blinda tro. Man kan vara närvarande i det man upplever utan att försvinna i det.

Att i den mån det är möjligt använda sig av sin hjärna och sina känslor, istället för att de tvärtom använder dig, kontrollerar och definierar vem du är.

Bob Hansson skriver t.ex. om hur tanken om att man har en ”kris” kan vara lömsk, eftersom den ”skapar en falsk känsla av koll på läget”. Man vill desperat ha ett ord, en etikett, för något obehagligt man känner och när man hittar det blir man lugn, men bara tillfälligt. Paradoxalt nog är det ofta just de störande tankar och känslor som man tror allra mest på och påverkas allra starkast av som man med alla medel försöker få bort och bli av med.

Bob skriver: ”Vi vill inte uppleva negativa känslor. Vi tror att de är där av ett misstag, att de egentligen inte ska ingå. Vi vill minimera. Vi blir som nazister, men det är inte främmande människor vi bygger ugnar åt, utan till vissa av våra egna tillstånd.”

Det är verkligen inte lätt att vara människa. Det är en sådan hårfin linje mellan att ge upp och att släppa taget, mellan att vara i det svåra och att låta det sluka en helt, mellan att resignera och acceptera. Kanske kommer man aldrig att lära sig skillnaden fullt ut. Kanske är det så det ska vara. Tyvärr uppmuntrar vårt samhälle oss ständigt att definiera, etikettera och framförallt värdera saker. Som bra eller dåliga, nyttiga eller onyttiga, vackra eller fula, onda eller goda… Kan inte saker ibland bara få vara?

Dagens reflektioner får avslutas med några fler tankeväckande ord av Bob Hansson:

”Och det händer något i mig då, när jag inte klamrar vid tanken att jag har kris, när jag inte försöker tänka ut strategier för att bli av med den, när jag inte försöker förklara varför min energi är lägre än vanligt och tvivlen fler, utan bara upplever även detta.”

Med önskan om en fin vecka,
Vimbai

21 jan, 2013

Vårprogrammet är ute!

2013-01-21T13:26:00+02:002013-01-21|

Vad vill du göra i vår? Lära dig mer om kundaliniyoga,
självskadebeteende eller känslolivet på en föreläsning? Vill du prova
på övningar i improvisationsteater eller kanske alexandertekniken? Vi
har även en våga tala-kurs för socialfobiker.

Läs mer om alla aktiviteter på vår webbplats: https://angestgoteborg.se/node/20

10 dec, 2012

Hjälp på nätet och över telefon

2012-12-10T17:27:00+02:002012-12-10|

När tankarna snurrar och hjärtat slår extra snabbt kan det vara skönt att få prata eller skriva av sig om det man känner och funderar över. Vissa gånger kanske det räcker att få ner sina tankar och känslor på pränt, andra gånger kan det finnas behov av en mer personlig och direkt respons. På nätet finns ett antal forum, chattar och grupper där man kan diskutera psykisk hälsa och ohälsa eller livet i största allmänhet:

Självmordsupplysningen – Forum och jourchatt för dig med frågor om suicidtankar och psykisk ohälsa

SPS – Forum och chatt främst för dig drabbad av social fobi och/eller panikångest

Korallhavet – Forum för dig med frågor om psykisk ohälsa, med eller utan diagnos

Terapisnack – Psykologiforum för dig med frågor om bl.a. psykoterapi, panikångest och självkänsla

Om du är tjej/kvinna och vill chatta med någon volontär finns en lista över chattjourer här.

För dig med Facebook-konto finns exempelvis grupperna ”Alla vi med Panikångest, social fobi, agorafobi och/eller GAD” och ”Vi med panikångest, social fobi, agorafobi, GAD och/eller depression”. ÅSS Göteborg har även en öppen Facebook-sida som du hittar här.

Ifall du hellre pratar och hör den andres röst än skriver finns förstås även en mängd telefonjourer att vända sig till. Googla på ”telefonjour” eller kolla in vår sammanställning här.

Med önskningar om ljus och medvärme mitt i vintermörkret och kylan.
// Vimbai, ÅSS Göteborg

Teddy2

29 nov, 2012

Julstämning på ÅSS

2012-11-29T14:40:00+02:002012-11-29|

Img_69032

Det blir allt kallare och prognoserna förebådar snöfall i dagarna. Hur det blir med den saken vet man väl aldrig men något jag däremot vet är att nu är den fina granen uppe i våra lokaler och i fönstren har vi satt stjärnor och glitter som ger en mysig stämning.

Hur man än känner inför julen som högtid och ”jippo” är det väl svårt att misstycka mot att mörkret både hemma och på stadens gator nu och framöver får lysas upp en aning av diverse vackra lampor och ljusslingor. ”Det är bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret” heter det ju och det ligger nog en hel del sanning i det (även om det inre mörkret kan vara svårare att rå bot på).

Om du själv vill se vår fina julpyntning och träffa andra ÅSS:are för att fika och samtala är du välkommen till Öppet Hus, varje torsdag kl 17-20. Adressen är Järntorget 7.

För ännu mer julstämning och ytterligare en chans till trevlig gemenskap vill jag slå ett slag för vår årliga julfest som detta år hålls den 14 december. God mat, kravlöst umgänge och rolig underhållning står på programmet. Mer info hittar du här.

Hoppas att vi ses framöver och välkommen att höra av dig till oss om du undrar över något!

Img_69062

21 nov, 2012

Mat, samtal och idéer

2012-11-21T21:54:00+02:002012-11-21|

Medlemsmötet i kväll bjöd på god mat, trevliga samtal och nya idéer till föreningen. Tack alla medlemmar!

Bild

Inlägget har uppdateras med några av förslagen från medlemmarna:

Styrelsen hade två punkter som förslag att diskutera under medlemsmötet; ångestparad (se artikel från GP) samt marknadsföring.

Medlemmarna nappade inte på förslaget ångestparad. De hade dock många intressanta förslag om marknadsföring.

  • T-shirt, reflexer, pins, kepsar. 
  • ÅSS-logotype i stort format som syns i fönstren mot Järntorget.
  • Utställningar på bibliotek, stadsdelskontor, museum. 
  • Tänka på placering av annonser. T.ex syns annons under bioannonser tydligt.
  • Lägga ut broschyrer och material. 
  • Ringa GP och andra medier om reportage.
  • Länkar i bloggar som skriver om ångest. 
  • Skyltar i/på spårvagnar. 
  • Kändis som vår ambassadör?
  • Forum på nätet. 
  • Fler storföreläsningar. 
  • Göra öppet hus mer attraktivt. 
  • Annonsering för öppet hus. ’

Sedan pratade vi givetvis om mycket annat också. Till exempel fick vi höra att sommarlägret var mycket uppskattat.

Till toppen