Sommaraktiviteter
Medlemsinitiativ till aktiviteter och utflykter i sommar. Vi publicerar förslag på vår Facebooksida under sommaren. Välkommen dit!
Sidan är öppen för alla, även för dig som inte är medlem i Facebook.
Utflykt i sommar
Uppdaterat: Samma utflykt fredagen 8 juli!
Medlemsinitiativ
ÅSS Göteborg har fått ett intressant initiativ från en medlem som vi gärna gör reklam för.
Jaana har förslag till aktiviteter och utflykter under sommaren. De ska vara inkluderande så att våra medlemmar enkelt kan följa med. Hon tycker att de ska vara billiga, alkoholfria och lättillgängliga. För att göra det ännu enklare har hon som förslag att man inte behöver anmäla sig. Den som är intresserad väljer själv att komma i tid till förutbestämd plats.
Vi lägger upp information på vår Facebooksida. (Funkar även för dig som inte är med i Facebook.)
Här följer Jaanas brev:
Trevlig sommar alla ÅSS medlemmar!
Utflykter och aktiviteter i sommar
Jag tycker det skulle varit trevligt om vi medlemmar som är hemma under sommaren träffades och gjorde någon aktivitet tillsammans.
Jag tänkte att vi kunde försöka göra något en gång i veckan, fika, utflykt, picknick med mera. Då vädret är svårt att förutse så får vi försöka vara lite flexibla och hitta någon alternativ aktivitet. Aktiviteterna är inte ÅSS officiella utan ett medlemsinitiativ från mig. Aktiviteterna är alkoholfria.
Fredag 8/7: Båttur till Vrångö
Det går båtar andra tider från Vrångö till Saltholmen om man vill stanna kortare eller längre tid.
Jag kommer att vara i ÅSS lokal kl 10-10.30, så den som vill kan komma dit eller så ses vi vid läge E Stenpiren. Man behöver inte anmäla sig innan. Var och en står för resa och fika.
Vi får hålla tummarna för att det blir någorlunda väder annars får vi improvisera och hitta på något annat istället.
Varmt välkommen på utflykt!
Midsommar!
Såhär inför den stundande högtiden vill vi först informera dig lite kort om våra öppettider under semestern.
Ungdomsgruppen tar sommaruppehåll till den 24 augusti.
Öppethus fortsätter som vanligt varje torsdag kl. 17.00-20.00
Telefonjouren är öppen varje vardag 13.00-15.00 dock sporadiskt vecka 28 och 31.
Du kan alltid nå oss via info@angestgoteborg.se
Årsmöte – vad ska det vara bra för?
En snöblaskig söndag i slutet av april var det dags för årsmöte i ÅSS Göteborg. Årsmötet är på sätt och vis det viktigaste som händer i en förening under året. Det är då alla medlemmar kan säga sitt och påverka. Har styrelsen skött sitt jobb? Ser ekonomin bra ut? Verkar framtidsplanerna vettiga?
- Hur har det föregående året varit?
- Vad vill vi göra det kommande året?
Det är ju faktiskt inte så att styrelsen och styrelseordföranden är “högsta hönsen” i ÅSS Göteborg. Det är våra samlade medlemmar på årsmötet som är högsta beslutande organ. Årsmötet bestämmer vilka som ska sitta i styrelsen och kan säga åt dem att ändra inriktning eller åtgärda något som inte ser bra ut.
I år uppstod inga stora diskussioner och själva mötesdelen gick snabbt. Ett par nya medlemmar valdes in i styrelsen och årsmötet godkände förslagen till budget och verksamhetsplan. Mötet valde också att ändra i stadgarna på en punkt som gällde antal revisorer.
Efteråt samlades vi kring ett par smörgåstårtor samt kaffe med kaka. Då surrades och diskuterades det en hel del.
Ofta brukar nya medlemmar välja en öppet hus-kväll som första besök. Men en ny medlem gjorde sitt premiärbesök hos oss på årsmötet. Ett extra stort tack till dig men givetvis också ett stort tack till alla engagerade medlemmar som gör ÅSS Göteborg till den levande förening som vi faktiskt är!
Årsmöte på gång!
Våren är här med ett riktigt sprudlande men också lynnigt aprilväder.
Ena stunden är det iskallt med snöblandat regn och nästa som en försommardag med strålande sol. Här på ÅSS i centrala stan, med Järntorget som skådeplats ser man tydligt förbipasserandes outfits växla mellan dunjacka med mössa och jeans med t-shirt eller linne.
En konstig tid när man inte riktigt kan förbereda sig på väderväxlingarna. En sak vi dock kan förbereda oss på är vårt årsmöte nu på söndag, den 24e.
Om du anmält dig så syns vi då!
Är det något du funderar på eller undrar över, till exempel hur det går till på ett årsmöte så är ni varmt välkomna att höra av er antingen på info@angestgoteborg.se eller skriv en kommentar här på bloggen.
Ta det försiktigt i vårsolen!
Påsktider!
Vi går mot slutet av mars nu och våren är i annalkande.
Jag hörde tidigt i morse när de sopade bort gruset på gatorna och i trädgården stod krokusarna i full blom. Det är tecknen på när det är vår på riktigt, tycker jag 🙂
En tid för lite förväntan och nytt hopp efter en mörk vinter, när man känner att solen verkligen värmer för första gångerna på året.
Vill även påminna om att Öppet hus har öppet som vanligt på skärtorsdag!
Jouren är också öppen skärtorsdag, dock ej på Långfredagen och ej annandag påsk.
Vi på ÅSS vill passa på att önska er alla en riktigt fin och fridfull, men framförallt en ångestfri påsk!
Produkt mot panikattacker
Vi på ÅSS har varit i kontakt med studenter ifrån Chalmers som vill utveckla en produkt mot panikattacker. Läs studenternas inlägg nedan!
Självklart vill vi på ÅSS vara med och sprida denna förfrågan då vi anser detta vara både intressant och spännande!
Här är länken för dig som är intresserad av att delta:
https://docs.google.com/forms/d/1CYhbPKXXkaGfs2SM4uOlp1DBhFpxeQrvIxRlOrlKtyU/viewform
Vänliga hälsningar,
ÅSS önskar God Jul!
Nu lider året mot sitt slut och det är endast två dagar kvar till julafton.
Tänk på att kansliets bemanning är begränsad under ledigheterna.
Öppet hus drar igång igen den 7 januari.
Jourtelefonen är bemannad som vanligt på 031-137091 vardagar 13-15
Vi på ÅSS, styrelse och personal vill passa på att önska er alla en riktigt fin jul!
Må både jul- och nyårshelgen fyllas med hälsa, glädje och ro för oss alla!
Låt 2016 bli året som drömmar går i uppfyllelse och från vår sida, att öppenheten ökar om psykisk ohälsa och att den bekämpas på alla sätt.
Från ÅSS alla till er alla, EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!







