19 sep, 2016

Kurs i personlig utveckling!

2016-09-19T17:04:00+02:002016-09-19|

Specialinriktade kurser för våra ungdomar/unga vuxna.
Kurs i Personlig utveckling – För bättre självkänsla
Denna 6-veckorskurs vänder sig till dig som är medlem i ÅSS och är redo att ändra ditt liv i positiv riktning, i syfte att stärka din självkänsla och ditt självförtroende. I kursen ingår även exponeringsträning. Allt sker i en lugn och trygg miljö. Mer information kommer i separat broschyr när du är anmäld.
Kursledare: Susanne Göransson
Kostnad: 300 kr. OBS! Betalning är samma som anmälan, så glöm ej uppge ”kurs i självkänsla” på inbetalningen.10 träffar. Endast för medlemmar.
Tid: Tisdagar kl 18:00 – 20:30.
Start: 11 oktober.
OBS! Plats: Human Touch Body & Brains lokaler på Pusterviksgatan 15.
Anmälan: via mail till valerie@angestgoteborg.se
Din anmälan är giltig när du betalt kursavgiften som vi fakturerar dig.
Anmälan sker senast 26 september. Betalningen ska vara hos oss senast 30 september.

Din anmälan gäller endast om du betalt din medlemsavgift. Max 12 deltagare, så först till kvarn! 

Det finns några platser kvar, så anmäl dig snarast om du vill ha en plats


14 jul, 2016

Sommaraktiviteter

2016-07-14T11:19:00+02:002016-07-14|

Medlemsinitiativ till aktiviteter och utflykter i sommar. Vi publicerar förslag på vår Facebooksida under sommaren. Välkommen dit!

Sidan är öppen för alla, även för dig som inte är medlem i Facebook.

29 jun, 2016

Utflykt i sommar

2016-06-29T16:03:00+02:002016-06-29|

Uppdaterat: Samma utflykt fredagen 8 juli!

Medlemsinitiativ

ÅSS Göteborg har fått ett intressant initiativ från en medlem som vi gärna gör reklam för.

Jaana har förslag till aktiviteter och utflykter under sommaren. De ska vara inkluderande så att våra medlemmar enkelt kan följa med. Hon tycker att de ska vara billiga, alkoholfria och lättillgängliga. För att göra det ännu enklare har hon som förslag att man inte behöver anmäla sig. Den som är intresserad väljer själv att komma i tid till förutbestämd plats.

Vi lägger upp information på vår Facebooksida. (Funkar även för dig som inte är med i Facebook.)

Här följer Jaanas brev:

Trevlig sommar alla ÅSS medlemmar!

Utflykter och aktiviteter i sommar

Jag tycker det skulle varit trevligt om vi medlemmar som är hemma under sommaren träffades och gjorde någon aktivitet tillsammans.

Jag tänkte att vi kunde försöka göra något en gång i veckan, fika, utflykt, picknick med mera. Då vädret är svårt att förutse så får vi försöka vara lite flexibla och hitta någon alternativ aktivitet. Aktiviteterna är inte ÅSS officiella utan ett medlemsinitiativ från mig. Aktiviteterna är alkoholfria. 


Jag har ett konkret förslag: 

Fredag 8/7: Båttur till Vrångö

På Vrångö kan man bada o promenera. Var och ta med sig egen fika. Båten går från Stenpiren och tar ca 1 ½ timme. Den går 10.50 från Stenpiren läge E, båt tillbaka till Stenpiren från Vrångö går 15.25. 

Det går båtar andra tider från Vrångö till Saltholmen om man vill stanna kortare eller längre tid.

Jag kommer att vara i ÅSS lokal kl 10-10.30, så den som vill kan komma dit eller så ses vi vid läge E Stenpiren. Man behöver inte anmäla sig innan. Var och en står för resa och fika.

Vi får hålla tummarna för att det blir någorlunda väder annars får vi improvisera och hitta på något annat istället.

Varmt välkommen på utflykt!


/Jaana
23 jun, 2016

Midsommar!

2016-06-23T14:11:00+02:002016-06-23|

Såhär inför den stundande högtiden vill vi först informera dig lite kort om våra öppettider under semestern.

Ungdomsgruppen tar sommaruppehåll till den 24 augusti.

Öppethus fortsätter som vanligt varje torsdag kl. 17.00-20.00

Telefonjouren är öppen varje vardag 13.00-15.00 dock sporadiskt vecka 28 och 31.

Du kan alltid nå oss via info@angestgoteborg.se

26 apr, 2016

Årsmöte – vad ska det vara bra för?

2016-04-26T19:21:00+02:002016-04-26|

En snöblaskig söndag i slutet av april var det dags för årsmöte i ÅSS Göteborg. Årsmötet är på sätt och vis det viktigaste som händer i en förening under året. Det är då alla medlemmar kan säga sitt och påverka. Har styrelsen skött sitt jobb? Ser ekonomin bra ut? Verkar framtidsplanerna vettiga?

  • Hur har det föregående året varit? 
  • Vad vill vi göra det kommande året? 

Det är ju faktiskt inte så att styrelsen och styrelseordföranden är “högsta hönsen” i ÅSS Göteborg. Det är våra samlade medlemmar på årsmötet som är högsta beslutande organ. Årsmötet bestämmer vilka som ska sitta i styrelsen och kan säga åt dem att ändra inriktning eller åtgärda något som inte ser bra ut.

I år uppstod inga stora diskussioner och själva mötesdelen gick snabbt. Ett par nya medlemmar valdes in i styrelsen och årsmötet godkände förslagen till budget och verksamhetsplan. Mötet valde också att ändra i stadgarna på en punkt som gällde antal revisorer.

Efteråt samlades vi kring ett par smörgåstårtor samt kaffe med kaka. Då surrades och diskuterades det en hel del.

Ofta brukar nya medlemmar välja en öppet hus-kväll som första besök. Men en ny medlem gjorde sitt premiärbesök hos oss på årsmötet. Ett extra stort tack till dig men givetvis också ett stort tack till alla engagerade medlemmar som gör ÅSS Göteborg till den levande förening som vi faktiskt är!

19 apr, 2016

Årsmöte på gång!

2016-04-19T19:02:00+02:002016-04-19|

Våren är här med ett riktigt sprudlande men också lynnigt aprilväder.

Ena stunden är det iskallt med snöblandat regn och nästa som en försommardag med strålande sol. Här på ÅSS i centrala stan, med Järntorget som skådeplats ser man tydligt förbipasserandes outfits växla mellan dunjacka med mössa och jeans med t-shirt eller linne.

En konstig tid när man inte riktigt kan förbereda sig på väderväxlingarna. En sak vi dock kan förbereda oss på är vårt årsmöte nu på söndag, den 24e.

Om du anmält dig så syns vi då!

Är det något du funderar på eller undrar över, till exempel hur det går till på ett årsmöte så är ni varmt välkomna att höra av er antingen på info@angestgoteborg.se eller skriv en kommentar här på bloggen.

Ta det försiktigt i vårsolen!

23 mar, 2016

Påsktider!

2016-03-23T19:13:00+02:002016-03-23|

Vi går mot slutet av mars nu och våren är i annalkande.
Jag hörde tidigt i morse när de sopade bort gruset på gatorna och i trädgården stod krokusarna i full blom. Det är tecknen på när det är vår på riktigt, tycker jag 🙂

En tid för lite förväntan och nytt hopp efter en mörk vinter, när man känner att solen verkligen värmer för första gångerna på året.

Vill även påminna om att Öppet hus har öppet som vanligt på skärtorsdag!

Jouren är också öppen skärtorsdag, dock ej på Långfredagen och ej annandag påsk.

Vi på ÅSS vill passa på att önska er alla en riktigt fin och fridfull, men framförallt en ångestfri påsk!

4 feb, 2016

Produkt mot panikattacker

2016-02-04T15:53:00+02:002016-02-04|

Vill vi vara med i utvecklingen av en produkt mot panikattacker?

Vi på ÅSS har varit i kontakt med studenter ifrån Chalmers som vill utveckla en produkt mot panikattacker. Läs studenternas inlägg nedan!

Självklart vill vi på ÅSS vara med och sprida denna förfrågan då vi anser detta vara både intressant och spännande!

Vi heter Sara och Hanna och vi pluggar till civilingenjörer inom Teknisk Design på Chalmers, vilket innebär att vi jobbar med att utveckla produkter som både tar hänsyn till människa och teknik. Vi gör nu vårt examensarbete på mastersnivå med en organisation som heter CTMH, vilket är ett samarbete mellan KTH och Karolinska Institutet, och vårt uppdrag är att skapa ett produktkoncept som kan hjälpa till att förebygga, avhjälpa och/eller lindra panikångest och de effekter som uppkommer av detta. Enligt vår kännedom finns det inte någon produkt utanför mediciner och terapi som hjälper mot panikattacker idag och vi är intresserade av att skapa en sådan lösning. Projektet löper mellan mitten av januari och början av juni, och målet är sedan att konceptet ska tas vidare för att kunna bli en produkt som kommer ut på marknaden.


 


Nu och några veckor framöver är vi i en informationsinsamlingsfas där vi gärna vill intervjua personer som får panikattacker så att vi får en god förståelse för problematiken och hur det upplevs. Allt eftersom projektet fortgår vill vi gärna ha hjälp av personer som får panikattacker att i samtal utvärdera de lösningsförslag vi utvecklar så att vi skapar en lösning som har förutsättningarna att hjälpa på riktigt. Om någon är intresserad vore det också kul att ha en idégenereringsprocess tillsammans för att hitta lösningen på problemet!

Här är länken för dig som är intresserad av att delta:

https://docs.google.com/forms/d/1CYhbPKXXkaGfs2SM4uOlp1DBhFpxeQrvIxRlOrlKtyU/viewform

 


Om du är intresserad kan du även kontakta oss så att vi kan boka in ett intervjutillfälle. Vi nås på mail på saray@student.chalmers.se eller på telefon på 0703046636 (Sara) eller 0706089673 (Hanna). Självklart är din medverkan anonym, du får medverka så lite eller så mycket som du vill och du får avbryta din medverkan när du vill.



Vänliga hälsningar, 


Sara och Hanna


 
 
21 dec, 2015

ÅSS önskar God Jul!

2015-12-21T19:31:00+02:002015-12-21|

Nu lider året mot sitt slut och det är endast två dagar kvar till julafton.

Tänk på att kansliets bemanning är begränsad under ledigheterna.
Öppet hus drar igång igen den 7 januari.
Jourtelefonen är bemannad som vanligt på 031-137091 vardagar 13-15

Vi på ÅSS, styrelse och personal vill passa på att önska er alla en riktigt fin jul!

Må både jul- och nyårshelgen fyllas med hälsa, glädje och ro för oss alla!

Låt 2016 bli året som drömmar går i uppfyllelse och från vår sida, att öppenheten ökar om psykisk ohälsa och att den bekämpas på alla sätt.

Från ÅSS alla till er alla, EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!

17 dec, 2015

Årets julfest!

2015-12-17T19:08:00+02:002015-12-17|

 
I fredags den 11 december var det dags för ÅSS årliga julfest.
 
Vi hade hyrt mysiga repslagargården i Masthugget och trots vind och kyla var det ungefär 35 personer som dök upp.
 
Det var verkligen en kväll i julens tecken, med öppen spis, ett hundratal tända ljus, fantastiskt gott julbord och godis. Det som dock gjorde kvällen hel var ju våra fina gäster, våra medlemmar.
 
Sammantaget en väldigt trevlig kväll. Tack alla!
 
 

Till toppen