17 nov, 2015

#mittpsyke

2015-11-17T17:24:00+02:002015-11-17|

Den 19 november är det premiär på ett program om psykisk ohälsa i SVT.

Kortfattat har SVT låtit sju personer “följa sig själva” med en mobilkamera. De har filmat och dokumenterat sin vardag, hur det är att leva med psykisk ohälsa. Den skall ge en så sann bild som möjligt av en många gånger skambelagd och dold sjukdom. De visar det helt ofiltrerat- ingen regi eller kommentator.

SVT vill såklart nå ut till så många som möjligt och skapa diskussion runt detta viktiga ämne. Om fler vågar prata om det kan det kanske leda till att bilden av psykisk sjukdom förändras och att fler i slutändan mår bättre.  




Förhoppningen är att programmet ska få hela Sverige att prata om psykisk ohälsa på ett öppet och konstruktivt sätt under #mittpsyke

ÅSS vill givetvis vara med och ”bryta tystnaden” och att fler skall vara med.

Så sätt igång nu och diskutera och sprid för att påverka under hashtagen mittpsyke!

 

29 okt, 2015

Premiärsändningen avklarad

2015-10-29T21:54:00+02:002015-10-29|

Vi har gjort några testsändningar via Periscope förut, men i kväll hade vi vår ”riktiga” premiär. Eftersom den bara ligger kvar ett dygn får ni skynda er in om ni vill kolla. Den är ca tolv minuter lång och består av en presentation av ÅSS Göteborg. Dessutom fick vi några frågor och reaktioner från tittarna, vilket var extra kul.

Vad lärde vi oss under vår första sändning?


Vi ska inte försöka få plats fyra stycken i rutan samtidigt och vi ska inte ställa upp mobilen med kameran på stativ. En av oss kommer att agera ”reporter” och sköter Periscope-appen och kameran. Den personen får också läsa eventuella kommentarer och frågor så de framför kameran hör dem.

Vi tror också att det är bättre med fler korta sändningar än färre långa. Vi ska se om vi kan hålla oss till max en kvart per sändning.

Nästa sändning

Nu har vi bestämt att vi testar en stund under öppet hus-tiden de närmaste torsdagarna. Nästa torsdag kör vi kl 18 och ämnet vi håller oss till är generaliserat ångestsyndrom (GAD). Men givetvis är frågor om annat också välkommet under sändningens gång.

Anonym?

Läs vårt tidigare inlägg om du vill veta hur du gör för att ladda ner appen. Dessutom behöver du tänkta till en extra gång om du vill vara anonym. Deltar du via appen syns – förutom din profilbild – ditt namn och ditt smeknamn när du hoppar in i en sändning samt när du kommenterar. Du bestämmer så klart själv vad du skriver in som namn och smeknamn.

Varmt välkomna nästa torsdag kl 18.00! Se oss på Periscope.tv/angot!

23 okt, 2015

ÅSS provar direktsänd video – Periscope

2015-10-23T15:34:00+02:002015-10-23|

Vad händer i London tro?

ÅSS på Periscope

På ÅSS är vi nyfikna på hur vi kan använda sociala medier och nya digitala tjänster för att nå ut. Nu har vi tänkt prova Periscope en period. Det är en app för smarta telefoner där man direktsänder video. Tittarna kan delta med frågor och kommentarer via textrutor i videon i realtid. Sändningen sparas bara i ett dygn, så känslan av direktsändning är påtaglig. Det går även att titta via webben, men då utan möjlighet att kommentera eller ställa frågor.

Ny sändning

Intresserade får reda på att en sändning startar genom att ha appen installerad och leta på en karta eller i en lista över tillgängliga sändningar. Man kan även följa användare och få en notifiering då den startar en sändning. Till exempel vårt ÅSS Göteborg-konto!

Det går att se sändningarna både via webben och via appar (gratis) till iOS (iPhone) eller Android. Vill du ställa frågor eller kommentera är det apparna som gäller, det går inte via webben, tyvärr. Gå till Periscope.tv på din mobil och ladda ner. På webben går du till ÅSS Göteborgs Periscope-sida.

Anonymitet?

Nu du hoppar in i en sändning och när du skriver en kommentar syns namn (eller smeknamn) samt en liten profilbild från ditt konto. 
En sändning med kommentarer.

Observera att du själv bestämmer hur anonym du vill vara på ditt Periscope-konto. Vill du vara helt anonym ser du till att ställa in ditt namn, ditt smeknamn samt din profilbild så ingen känner igen dig. Eftersom Twitter äger Periscope kan det vara så att namn och profilbild hämtas automatiskt därifrån men alla uppgifter kan ändras i efterhand för den som vill. Dubbelkontrollera detta om det är viktigt för dig att ditt namn inte syns.

Vare sig du väljer att delta med eget namn eller inte så kommer sändningen att försvinna från nätet efter ett dygn.

Periscope-sändning under Öppet Hus

Nu har vi planerat några korta direktsändningar från ett separat rum på ÅSS Göteborg under vår Öppet Hus-tid (torsdagar kl. 17-20). Själva sändningen startar kl. 17:30 och kommer vara cirka 15-20 minuter lång.

På vår premiärsändning 29 oktober 17:30 har vi tänk prata om vad ÅSS är för förening och vilka vi vänder oss till. Men samtidigt välkomnar vi alla möjliga frågor från deltagarna.

Redigerat tisdag 2015-10-27

Vi gjorde en testsändning på tisdag eftermiddag. Gå in och kolla innan den försvinner om ett dygn. 

22 okt, 2015

Medlemsmötets sammanfattning!

2015-10-22T18:22:00+02:002015-10-22|

Hårda vindar, smattrande regn och höstlövens färger sprakade utanför fönstren på Järntorget.

Detta påverkade dock inte stämningen negativt på ÅSS medlemsmöte igår kväll. Ca 25 personer hittade hit trots väder och vind.

Samtalen gick högt och lågt om det mesta under tiden vi åt. Det bjöds på otroligt goda pajer med kyckling banan och curry samt broccoli och ädelost. Till det åt vi sallader, dressingar och bröd.

Efter kaffe och kaka, så ställdes frågan till medlemmarna om deras åsikter om föreningen.

Inspirerande synpunkter, konstruktiva förslag och idéer flödade. Nya frågeställningar väcktes också, så nu har vi lite att jobba med.

Som vanligt kändes det bra att vädra verksamhetsutbudet med medlemmarna. Tycke och tänk om föreläsningar, kurser och öppet hus-kvällar är alltid lika uppskattat.

En ny medlem valdes in i valberedningen. Vi hälsar honom varmt välkommen till uppdraget.

28 sep, 2015

Medlemsmöte 2015

2015-09-28T14:00:00+02:002015-09-28|

Onsdagen den 21 oktober klockan 18.00 inbjudna till ÅSS årliga medlemsmöte!

Var: Järntorget 7, ÅSS lokaler.

Vi träffas och diskkuterar föreningens verksamhet. Här får du som medlem tillfälle att vara med och påverka din förening! Alla era åsikter är värdefulla för oss!

Vi serverar något gott att äta- du bjuder på dina åsikter.  Anmälan: Senast 19 oktober

Via mail: info@angestgoteborg.se eller telefon 031-13 70 91

                                                        

                                                         Varmt välkomna!

                           
                       

 
21 sep, 2015

Inställd föreläsning!

2015-09-21T17:21:00+02:002015-09-21|

Föreläsningen ”Självempati och ångest” den 6 oktober är inställd!

På grund av sjukdom i familjen, kan EvaLotta Stjärnholm ej komma.

HSP som föredraget bygger på, är ett högaktuellt ämne och ”självempati och ångest” är en mycket populär föreläsning, så vi hoppas givetvis att EvaLotta kan komma tillbaka snart och önskar henne att det löser sig väl!

Denna kväll kommer istället Claes Lind, och återupptar tisdagens föredrag den 15 september ”Social fobi – Vad är det?”
Han kommer att ge oss en kort sammanfattning och en fortsättning med inkluderad frågestund, då vi såg ett stort behov utav detta.

Maila oss gärna om det är något ni undrar över info@angestgoteborg.se

3 sep, 2015

Hösten på ÅSS!

2015-09-03T12:55:00+02:002015-09-03|

Nu är hösten här och vardagslivet är i full gång! Filtar tas fram och värmeljusen tänds..

ÅSS har en ny fulladdad säsong framför sig med föreläsningar, kurser och grupper och mycket mer. Läs mer i vårt höstprogram!

Är du i behov av att tala med någon som har erfarenhet av liknande problem och känslor så tveka inte att ta en första kontakt med ÅSS på telefon 031-137091 eller maila på info@angestgoteborg.se.

Vill du bli medlem direkt så fyll i vårt formulär om medlemsförfrågan på vår hemsida www.angestgoteborg.se

7 jul, 2015

Sommartider!

2015-07-07T14:14:00+02:002015-07-07|

Under sommaren fortsätter Öppet hus-kvällarna som vanligt på torsdagar 17.00-20.00.

Kansliet är bemannat som vanligt.

Dock är våra möjligheter att besvara telefonen något begränsade på grund av semestertider, men det är bara att lämna ett meddelande på telefonsvararen, om ni inte kommer fram, så ringer vi upp så fort vi har möjlighet.

Ungdomsgruppen och 26+ gruppen har nu sommaruppehåll men startar åter igen den 19 e augusti.

Till hösten startar även nya kurser som Våga tala, Självutveckling och självförtroende för ungdomar och unga vuxna samt mycket mer.

 
 

                   Vi på ÅSS, personal och styrelse, vill passa på att önska er alla en underbar sommar!

1 jun, 2015

Tips och idéer till bloggen

2015-06-01T18:24:00+02:002015-06-01|

Hej alla kära läsare!

Nu har bloggen stått lite i stiltje ett tag som ni kanske har märkt. Tråkigt men det är för att det händer mycket bakom kulisserna hela tiden. Årsmötet och all dess planering, många spännande möten och studiebesök och nu ligger vi i startgroparna för sommarlägret på Getterön, i Varberg den 12 juni.

Hoppas ni som vill hänga med har hunnit anmäla er! Vacker natur och avkoppling i ett skönt gäng!

Tänkte höra med er om ni bloggläsare skulle vilja tipsa mig lite om sådant som ni vill att jag skall ta upp och skriva om här på bloggen? Alla seriösa idéer är välkomna 🙂
Lägg gärna in era tips som kommentarer på detta inlägg!

Nu önskar jag er alla att ni kan njuta av, den än så länge lite kyliga försommaren!

Kom ihåg att vi finns här om och när oron och ångesten kommer! Kom hit på öppet hus på torsdagar mellan 17-20 eller maila oss på info@angestgoteborg.se eller ring oss på 031-13 70 91

23 apr, 2015

Sommarläger 2015!

2015-04-23T15:02:00+02:002015-04-23|

Hej alla lägersugna ÅSS:are!

 

Nu är det dags att plocka fram almanackorna och boka helgen    12-14 juni för ÅSS sommarläger. I år ska vi hålla till på Getterögården på Getterön ca 5 km utanför Varberg. Vi har tillgång till gården från kl 16 på fredag till kl 12 på söndag.

 

Lägerhelgen är som vanligt avsedd för avkoppling, trevligt umgänge, möjlighet till promenader i vackra omgivningar, härliga bad, aktiviteter… ja, helt enkelt vad du vill göra den till.

Kostnad: Kost och logi

                hela helgen   500:-

                endast fredag 75:-

                endast lördag 300:-



Anmälan:  görs genom att betala in lägeravgiften tillÅSS, senast måndag 1 juni. Betalar gör du på PlusGiro 481 04 23 – 6
eller kontant på kansliet.

 
Ring kansliet: 031 – 13 70 91 om det är något du undrar över
 
 

Till toppen