Paniksyndrom, panikångest 2016-11-07T15:03:49+00:00

Paniksyndrom

Människans sympatiska nervsystem har en fantastisk förmåga att på bara någon hundradels sekund mobilisera vår kropps krafter så att vi i hotfulla situationer kan strida, fly eller låtsas vara döda. Vår förmåga att känna instinktiv fara i olika situationer och agera blixtsnabbt har skickats vidare via våra gener genom generationer ända sedan vi levde på savannen i Afrika och hotades av sabeltandade tigrar och giftiga spindlar.

Den som lider av paniksyndrom (upprepade svåra ångestattacker) har någon gång drabbats av en första panikattack (de flesta minns exakt när och var), som kommit plötsligt och utan att man förstått varför. Den som till exempel utsätts för ett rån har inte svårt att förstå sin ångest- eller panikreaktion, men den som reagerar med en plötslig panikattack hemma i soffan efter flera års stress har förstås svårare att se kopplingen, blir i regel rädd för panikreaktionen och tolkar den som tecken på allvarlig kroppslig eller psykisk sjukdom. Man har alltså omedvetet aktiverat sitt sympatiska nervsystem
och blir vettskrämd av symptomen. Många människor åker akut till sjukhus när de får sina första panikattacker.

Ditt svåra men nödvändiga jobb som ångestdrabbad är att lära dig några grundläggande sanningar om panikattacker och att sedan aldrig någonsin tvivla på dem.

Det är svårt att våga lita på dessa sanningar när ångesten sätter in och reptilhjärnan reagerar instinktivt, därför är det bra om du lär dig att bromsa katastroftankarna på ett så tidigt stadium som möjligt.

Alltså:

  • Man DÖR inte av en panikattack.
  • Man blir inte GALEN av en panikattack.
  • Man gör inget FÖRFÄRLIGT under en panikattack.
  • Man kan inte ”FASTNA” i en panikattack.

Det bara känns så.

Det allra värsta som kan hända under en panikattack är att du upplever panik och detta är fruktansvärt nog för de flesta. Men kom ihåg att paniken alltid går över och försök att lugna dig själv med denna tanke. Ett knep som du kan sikta på att lära dig, är att våga möta paniken, istället för att försöka fly ifrån den. Hur möter man panik? Jo, genom att tänka såhär: ”Okej, kom igen då panik, skölj över mig! Jag stannar här, jag kan hantera de här känslorna, allt är okej, jag är bara väldigt rädd just nu.” Dessa tankar är svåra att tänka när det sympatiska nervsystemet öser på för fullt, men om du
vågar pröva så kommer du att upptäcka vilken underbar känsla det är när paniken ”rinner av” och försvinner.

Eftersom ångest och panikreaktionen är kroppens naturliga metod för att skydda sig vid fara, innebär en panikattack i sig ingen skadlig påfrestning för kroppen. Däremot kan man löpa en ökad risk för hjärt-/kärlsjukdom om man under många år lever med stark ångest och ständigt höga halter av stresshormon i kroppen.

Ge inte upp i dina försök att hitta en bra behandling som passar dig! Hör gärna av dig till oss i Ångestsyndromsällskapet så ska vi göra vårt bästa för att stötta dig!

Sammandrag av Åza Svenssons text från ÅSS broschyr.